Psychologická podpora ve 2. pololetí a rady na léto
Ve 2. pololetí školního roku 2024/2025 se odehrálo mnoho důležitého i citlivého „pod povrchem“. Školní psycholožka se věnovala nejen individuální podpoře dětí, ale i celkovému klimatu školy a duševní pohodě všech – žáků, pedagogů i rodičů.
Během tohoto období proběhlo:
- 61 individuálních setkání s dětmi z 1. a 2. stupně
- 12 preventivních programů ve třídách
- 4 krizové intervence
- 4 vzdělávací přednášky pro žáky
- 4 rodičovské kavárny
- 2 semináře pro pedagogy
- 9 koučinků s učiteli
- a průběžná metodická podpora celému pedagogickému týmu
Děkujeme všem, kdo spolupracovali a otevřeli důležitá témata.
Po letních prázdninách se školní psychologická podpora naplno rozběhne znovu – a v novém školním roce plánujeme ještě více zaměřit pozornost na preventivní programy pro celé třídy, budování týmového ducha v dětských kolektivech a celkově na wellbeing – pohodu a duševní zdraví celé školy.
Děkujeme za důvěru a těšíme se na další společný školní rok! A abychom zvládli mít i po prázdninách dobrou náladu a pevné psychické zdraví - nabízíme několik rad, co dělat a nedělat, když máte doma to "zvláštní stvoření" :-) ... milého teenagera v rozkvětu.
Desatero pro rodiče – Jak přežít prázdniny s puberťákem
- Zajímejte se. Opravdu.
Nejen „Jak bylo?“, ale co teď posloucháš, co tě štve, koho sleduješ na TikToku? Deset minut denně opravdového zájmu dělá divy. A ano, může se stát, že vám pustí song, který vás přiměje přehodnotit víru v hudbu. Vydržte to!
- Dopřejte jim digidetox.
Ne formou zákazu, ale nabídkou alternativy: výlet, deskovka, vaření, tvoření. Třeba výzva: „Kdo vydrží 2 hodiny offline, má první místo u grilu.“ Nebo udělejte bojovku – vítěz získá nové heslo na Wi-Fi. Zapojte se i vy.
- Dovolte jim zevlovat.
Někdy je největší luxus dne nedělat vůbec nic. Pár dní bez budíku, bez tabulek, bez výkonu. Není to lenost, je to restart. Domluvte se, kolik dní je necháte úplně být – nepruďte s myčkou – a taky se sami na chvíli hoďte do zenu.
- Dejte jim prostor být samostatní.
Jedete na dovolenou? Nechte je najít trasu, rezervovat ubytování nebo navrhnout program. Možná zabloudíte. Ale možná taky zjistíte, že zvládnou víc, než si myslíte. Nechte je vyřídit něco na úřadě, vyprat prádlo, posekat trávu.
- Odpočinek a zábava ano, ale i rozvoj.
Zevlování je super, ale zkuste do programu propašovat něco, co jim rozšíří obzory – jazykový kurz, film s hlubším sdělením, natírání plotu, muzeum, koncert, oprava auta, pečení koláče, vytváření fotoalba, psaní deníku…
- Přehodnoťte pravidla.
Letní režim není chaos, ale flexibilita. Vstávání později? Večerka podle filmu, ne podle hodinek? Může to fungovat – když se domluvíte. Změnit pravidla je OK. Volnost je v pořádku, ale nevypusťte úplně režim – vyplatí se to.
- Letní lásky nejsou „jen tak“.
Prázdninové city puberťáků jsou opravdové, hluboké a vážné (alespoň pro ně). Nesnižujte je. Naslouchejte. Mějte kapesníčky po ruce – občas i pro sebe. Prožijte to s nimi – jednou to budou vyprávět svým dětem.
- Vyprávějte.
Sdílejte, co jste dělali vy ve 12, 13, 15 letech. Smáli jste se, brečeli, měli trapasy, první lásky. Ukažte, že jste taky byli lidi. Pomáhá to budovat důvěru. Klidně stále dokola – děti milují příběhy (a fuckupy) svých rodičů.
- Dát dětem to nejlepší neznamená plnit každé přání.
Nepohodlí formuje charakter. Klidně ať si sbalí stan, dobíhají vlak, jsou bez televize, vaří na vařiči a zmoknou – tyhle zážitky jim pomohou vyrůst. Žízeň? Nuda? Bolavé nohy? Nevadí!
- Buďte spolu. Ale netlačte.
Nechte je být samotné, ale buďte nablízku. Nabídněte se, nevnucujte. Možná za vámi jednou večer přijdou sami. Jen tak. A budou si chtít povídat. Odložte mobil, seriál, pivo s kamarádem – když přijdou za vámi, je to výhra léta.
Mgr. Michaela Štáfková, školní psychog