Fulltextové vyhledávání

Kalendář akcí

P Ú S Č P S N
26 27
Fotokroužek u Seidela
28 29 30 31 1
2
Exkurze do Mauthausenu
3 4
Expedice Robinson - 4. třída
5
Expedice Robinson - 4. třída
6
Expedice Robinson - 4. třída
7 8
9 10 11
My a naše práva - 3. třda
12
Výlet 1. třídy do Č. Krumlova
My a naše práva - 3. třda
13
My a naše práva - 3. třda
14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25
Akce na červen
26 27 28 29
30 1 2 3 4 5 6
Drobečková navigace

Úvod > Časté otázky

Časté otázky

 

Proč je důležité číst?
V naší škole se zaměřujeme na čtenářství, protože si uvědomujeme, jak je čtení tištěného textu důležité. Čtecí dráhy v mozku jsou totiž úzce propojeny s myšlením a celkovým kognitivním vývojem. S každou přečtenou stránkou se myšlení rozvíjí, což nám umožňuje lépe analyzovat a interpretovat informace. Lidé, kteří pravidelně čtou, se zlepšují v myšlení a kritickém hodnocení, které nás mimo jiné chrání před manipulacemi a dezinformacemi, kterými nás dnešní svět každodenně obklopuje.  V digitálním světě čelíme přívalu neověřených informací. Čtení nám pomáhá rozvíjet dovednosti potřebné k orientaci v tomto prostředí. Umožňuje nám rozlišovat mezi kvalitními a nekvalitními zdroji. 
Čtení hraje také významnou roli v rozvoji sociálního chování, posiluje totiž empatii, tedy schopnost chápat a cítit, co prožívají jiní lidé. Schopnost vidět svět očima druhých je důležitá pro budování mezilidských vztahů. 
Pravidelná četba pomáhá zlepšovat schopnost soustředit se na úkoly a udržovat pozornost po delší dobu. Čtení zlepšuje slovní zásobu, gramatiku a stylistické dovednosti.  
Čtení také může snižovat stres, zlepšovat náladu, a dokonce zvyšovat celkovou spokojenost se životem. (zdroj: Košťálová H. a čtenářský tým PŠÚ: Čtení je klíčem k úspěchu aneb Nenápadná síla četby, M. Šlapal M. Kafková: Čtením a psaním k odolné společnosti)
Jak v naší škole podporujeme čtenářství?  
Naši žáci pravidelně čtou v dílně čtení, která v každé třídě probíhá jednou týdně. V této hodině si každý žák čte svou knihu po dobu minimálně 20 minut, poté si svůj čtenářský prožitek sdílí se spolužáky. Vyučující pracují s různými čtenářskými otázkami, které prohlubují čtenářskou gramotnost. 
Žáci se také často setkávají s texty v čtenářských lekcích, během nichž všichni pracujeme s jedním textem. Kromě textů beletristických žáci pracují také s texty naučnými. 

 

Co jsou třídní schůzky ve třech?
Na naší škole probíhají třídní schůzky ve třech, pro které se ujal název ,,Růža“, tedy rodič, učitel a žák. Během tohoto rozhovoru ,,mezi šesti očima“ se žák ohlíží za uplynulým obdobím. Na základě své odvedené práce si žák připomíná, co se mu dařilo a nedařilo, co ho bavilo, co ho zajímalo a co méně.  
Takto organizované schůzky mají vliv na zodpovědnost dětí. Děti od začátku školní docházky vnímají to, co dělají ve škole, jako svoji práci, za níž nesou zodpovědnost. Při konzultacích dostávají prostor hodnotit svoji činnost, odůvodňovat nebo hledat souvislosti úspěchů a neúspěchů. 
(Zdroj: Feřtek, T.: Rodiče vítáni, Praha: Yinachi s.r.o., 2011 ISBN 978-80-904735-2-2)

 

Co jsou výukové semináře a projektové dny?
Výukové semináře, sportovní kurzy i projektové dny jsou nedílnou součástí vzdělávacího programu naší školy. Byly stanoveny pro jednotlivé ročníky a schváleny pedagogickou i školskou radou jako příloha našeho školního vzdělávacího programu s názvem Spolu to dokážeme. 
Cílem těchto programů je vzájemné poznávání žáků, zvyšování jejich sebedůvěry, získávání základních životních dovedností, zlepšování fyzické zdatnosti a pohybové obratnosti. Především však tyto akce zásadním způsobem přispívají k vytváření dobře fungujících třídních kolektivů, kde jsou vzájemné vztahy založeny na důvěře, respektování jednoho druhým, pomoci druhému, spolupráci a toleranci. 
Z těchto důvodů a vzhledem k tomu, že tyto programy jsou součástí školní výuky, je účast všech žáků třídy na akcích programu Spolu to dokážeme povinná. Jediným důvodem neúčasti žáka mohou být vážné zdravotní důvody doložené lékařským potvrzením. 
Naší snahou je, aby finanční zatížení související s těmito akcemi bylo pro rodiny co nejmenší - využíváme za tímto účelem sponzorské dary a přímé náklady jsou hrazeny z rozpočtu školy. Pokud by přesto finanční náklady spojené súčastí dítěte na semináři nebo sportovním kurzu byly pro rodinu zátěží, je nutné spojit se s vedením školy a nastalá situace bude individuálně řešena. 
V průběhu všech výukových seminářů a sportovních kurzů se řídíme školním řádem. Vzhledem k charakteru těchto akcí jsou žáci navíc seznamováni také se specifickými pravidly, která jsou především v zájmu bezpečnosti své i ostatních spolužáků povinni plně respektovat a dodržovat. Porušování těchto pravidel nebo školního řádu může mít za následek vyloučení žáka z účasti na semináři nebo sportovním kurzu.
Bližší informace a přehled o výukových seminářích v jednotlivých ročnících naleznete zde: https://www.zsfrymburk.cz/vyukove-seminare 

 

Co jsou povinně volitelné předměty a jakým způsobem se vybírají?
Povinně volitelné předměty jsou součástí povinných předmětů v rozvrhu každého žáka od 7. do 9. třídy. Každý žák si na jaře za souhlasu zákonných zástupců volí z nabídky předmětů ty, které bude v následujícím školním roce navštěvovat. Nabídka předmětů je každý školní rok aktualizována.  
Žáci si volí dva předměty. Zda bude předmět otevřen závisí na počtu přihlášených žáků, minimální počet je 7 žáků. 

 

Co najdu na týdenních plánech?
Týdenní plány můžete navštívit na webových stránkách školy: https://www.zsfrymburk.cz/tydenni-plany. Naleznete zde přehled akcí a k nim se vážících informací, které žáky v blízkém období čekají.  Stejně tak zde můžete sledovat témata učiva, která se v aktuálním týdnu v daném ročníku probírají. 
Vyučující na týdenní plány zapisují termíny testů a dlouhodobějších domácích úkolů či projektů. Malé písemky či domácí úkoly, které se zadávají na další den, se na týdenní plány nezapisují. 
Kromě toho zde také najdete kontakty na jednotlivé vyučující, včetně jejich konzultačních hodin.  Jednotlivé vyučující je také možné kontaktovat prostřednictvím Teams.

 

Jak omluvit absenci dítěte?
Pokud Vaše dítě není neočekávaně ve škole, je nutno podat informaci třídnímu učiteli ještě týž den ideálně do 1. vyučovací hodiny, a to buď telefonicky, formou sms zprávy či zprávy přes Školu on-line.
Pokud je absence plánovaná, je nutno skutečnost sdělit a to písemnou formou, prostřednictvím sms zprávy či zprávy ve Škole on-line. Z jedné vyučovací hodiny uvolňuje příslušný vyučující, na jeden až dva dny třídní učitel. V případě delší absence je nutné podat žádost o uvolnění z výuky ředitelce školy (https://www.zsfrymburk.cz/dokumenty-zs?action=detail&id=7). V tomto případě je žák povinen si samostatně doplnit učivo.  
Věnujeme pozornost zvýšenému množství zameškaných vyučovacích hodin, ačkoli řádně omluvených. V případě, že třídní učitel zpozoruje nárůst omluvené absence (přes 50 % vyučovacích hodin) za čtvrtletí školního roku, bude se podrobněji zabývat důvody nepřítomnosti žáka. Pokud je důvod nepřítomnosti žáka nevěrohodný, může se třídní učitel nebo ředitel školy obrátit na zákonného zástupce nezletilého žáka a požádat jej o vysvětlení, případně sdělit, že příště bude vyžadovat potvrzení od lékaře.  
V případě, že má žák za jedno pololetí zameškáno více než 50% hodin z jednoho vyučovacího předmětu, bude o této skutečnosti informován zákonný zástupce žáka, neboť žákovi hrozí, že bude z daného předmětu neklasifikován. Možnostmi řešení takové situace mohou být: Žák bude vyzván, aby si některé hodiny nahradil. Žákovi bude zadána práce, kterou vypracuje.

 

Jak uvolnit dítě z výuky z důvodu dovolené?
V případě delší absence je nutné podat žádost o uvolnění z výuky ředitelce školy (https://www.zsfrymburk.cz/dokumenty-zs?action=detail&id=7). V tomto případě je žák povinen si samostatně doplnit učivo. 

 

Kde a jak získám potvrzení o studiu na ZŠ?
Potvrzení o studiu získáte v kanceláři školy po předešlé telefonické či e-mailové domluvě. (Mgr. Martina Vallová: vallova@zsfrymburk.cz, tel.:  420 380 735 122,  +420 603 357 539 Mgr. Jindřiška Pokorná: pokorna@zsfrymburk.cz, tel.: +420 604 263 867, +420 380 735 138).  

 

Za co odpovídá pedagog, žák a rodič?
  • Pedagog odpovídá za obsah a formu jeho předání směrem k žákovi, přičemž bere v potaz přiměřenost vzhledem k žákově věku. 
  • Pedagog odpovídá za realizaci kroků k udržení kázně ve třídě dětí. 
  • Pedagog umožňuje žákům prožít jak úspěch, tak i neúspěch s cílem zvyšování odolnosti a dovednosti unést i nepříjemné momenty ve výuce. Pomáhá žákům přiměřeně, nikoliv absolutně. 
  • Pedagog pomáhá žákovi nést následky jeho aktivity. Pozitivní i negativní. Učí jej, že jeho výsledky přicházejí po jeho úsilí. To je nutné pro posilování odolnosti a samostatnosti žáka. 
  • Pedagog z hlediska své odborné kompetence nabízí žákům možnost doučování, neodpovídá však za to, jak žák tuto možnost vytěží. 
  • Pedagog neodpovídá za přístup dítěte k učení a kázni. 
  • I přes veškerou odbornou i lidskou snahu se stává, že žák neodpovídá přiměřeným zlepšením ve vzdělávání či v chování. V takovém případě učitel kontaktuje rodiče a doporučí možné postupy. 
  • Rodiče na základě informace podané školou o chování jejich dítěte zodpovídají za uskutečnění výchovného působení a případných kroků vedoucích ke změně dané situace. 
  • Rodiče jsou odpovědni za připravenost žáka na výuku a za jeho dovednost respektovat kázeňské pokyny.
  • Dítě odpovídá za svůj výkon a chování. 
(zdroj: webinář Resilience ve škole, www.zivot-bez-zavislosti.cz)
 
S čím může výchovný poradce pomoci žákům devátých tříd při podávání přihlášky na střední školu či odborné učiliště? 
Výchovným poradcem na naší škole je Mgr. Jindřiška Pokorná.  
Každý žák 9. ročníku během školního roku dostane Atlas školství, ve kterém nalezne seznam všech škol a aktuálních oborů, které tyto školy nabízejí pro daný školní rok. V této brožuře také nalezte, co je nutno dodat k přihlášce. 
Sledujte také webové stránky škol, na které jste si/Vaše dítě podali/o přihlášku. Školy jsou povinny do konce ledna daného školního roku vyvěsit kritéria přijímacích zkoušek. 
Před podáváním přihlášek na SŠ či SOU se koná společné setkání s výchovnou poradkyní, která zde žáky i rodiče provede postupem a možnostmi podání přihlášek.  
S výchovnou poradkyní si také můžete domluvit individuální schůzku (popřípadě využít pravidelných konzultačních hodin), na které lze přihlášku podat.  
Snažíme se o to, aby si žáci mohli dobře promyslet, kterou z nabízených škol si vyberou pro svá další studia.  
  • Osmá třída proto pravidelně navštěvuje Burzu škol v Českém Krumlově, která nabízí přehlídku škol Jihočeského kraje.  Žáci zde mohou získat informace o školách přímo od jejich zástupců. Žáci se také mohou dotazovat studentů, kteří na daných školách studují.  
  • Devátá třída pak pravidelně navštěvuje výstavu Vzdělání a řemeslo, která se koná na Výstavišti v Českých Budějovicích. Žáci mají možnost setkat se se zástupci i studenty středních škol nejen z Jihočeského kraje. Nabídka je zde široká, žáci mohou získat jak teoretické informace o studiu, tak si prakticky vyzkoušet, co možné studium obnáší. 
Více informací naleznete na: https://www.zsfrymburk.cz/skolni-poradenske-pracoviste 

 

 Jaká máme stanovená pravidla pro používání mobilních telefonů ve škole? Co se stane v případě jejich nedodržení?
Žáci mají zakázáno používat mobilní telefony během výuky, výukových seminářů i přestávek. Mobilní telefony jsou vypnuté a uložené v aktovce, za jejich ztrátu škola nenese odpovědnost. Pokud mohou žáci své mobilní telefony použít pro výuku, stane se tak až na pokyn učitele. 
 
Pokud žák poruší pravidlo o nepoužívání mobilního telefonu, z jeho jednání vyplývají tyto kroky: 
 1. krok: Jestliže žák použije mobilní telefon poprvé, neprodleně ho musí vypnout a uložit do školní aktovky. Informaci o tomto prohřešku dostává třídní učitel. 
 2. krok: Jestliže žák opětovně použije mobilní telefon, třídní učitel zabavuje mobil do konce vyučování. 
 3. krok: Jestliže žák opakovaně porušuje dohodnutá pravidla o nepoužívání mobilního telefonu, třídní učitel odevzdává telefon do ředitelny. Následuje také předání informace zákonnému zástupci a konzultace s rodičem a žákem ohledně následné situace.